Thursday 28 June 2012

Cara Ilmuan Islam Belajar


Imam Shafie menulis sambil  membuat gerakan otot semasa ia belajar.

Semasa pembelajaran Imam Shafie telah menggunakan ketiga-tiga kaedah belajar, iaitu belajar menggunakan visual, audiotori dan kinestatik (Kaedah VAK).

Imam Shafie memberikan fokus kepada apa yang diperkatakan oleh Imam Malik, pergerakan tangan Imam Malik dan juga beliau sendiri menggerakkan ototnya semasa belajar hadith itu. Koordinasi antara mata, telinga dan otot akan menjadikan pembentukan sambungan saraf diotak bagai ingatan menjadi lebih cepat dan hebat. Oleh itu ingatan dan kefahaman akan lebih meningkat.

Perlu juga dingatkan bahawa Imam Shafie memang berniat untuk mempelajari ilmu hadith dari kitab Al Mu’atta sejak beliau berada di Makkah lagi. Oleh itu beliau telah membaca kitab hadith itu terlebih dahulu, malah beliau telah menghafaz kandungan hadith itu.

Bandingkan dengan diri kita adakah  kita berniat  nak belajar bersungguh-sungguh sebelum memasuki kelas, dan adakah kita  telah membaca buku teks sebelum memasuki kelas? Itulah antara punca mengapa kita tidak boleh skor "A" dalam pelajaran . Fikir- fikirkan ... temenung seketika ...
Adakah Anda Begitu ??
AAAD ( Anda Amal Anda Dapat ) .

Sekian . dari saya .. Ustaz Sulaiman Ismail "Pakar Motivasi Islam Malaysia "


No comments:

Post a Comment